Pyrenæerne rundt på cykel

Pyrenæerne rundt på cykel, vi havde bestemt os for at finde nogle gode bjerge og give os noget bjerg træning. Da vi vidste at vi på vores store cykelrejse ville krydse alperne faldt valget hurtig på Pyrenæerne. Vi havde aldrig i vores liv cyklet op af et bjerg og slet ikke i nærheden af de bjergpas man kan cykle over i Pyrenæerne.

Vi havde lagt en plan 1600km på 20 dage med mere end 7000 højdemeter på ruten rundt om Pyrenæerne. Det var sommer og vi var så klar til at begive os ud på vores første længere cykeltur sammen, denne tur skulle også være en test inden vores rejse mod asien. Vi cyklede ud af Bordeaux, byen hvor vores tur også ville slutte igen. I Frankrig kan man følge de gamle transport kanaler og vi valgte at følge Canal Latéral de la Garonne som er en del af Canal du midi, denne kanal kan man følge hele vejen til middelhavet hvis det er det man vil.

Efter 2 dages cykling langs kanalen valgte vi at cykle væk fra kanalen og mere sydpå, gennem dejlige franske landsbyer. Pyrenæerne kom langsomt nærmere og vi var lidt nervøse om vi var stærke nok til at cykle i de bjerge. Vi havde kort forinden købt vores cykler og meget andet udstyr som skulle afprøves på denne tur. Teltet var også nyt men det blev vi hurtig venner med.

Vi cyklede syd om Toulouse og mod Andorra den lille bjerg stat mellem Frankrig og Spanien, vejene var meget lidt trafikeret og grønt overalt. Super cykling vi tog en lille omvej for lige a prøve et lille bjerg af inden vi begav os op af de store bjerge. Montségur med sine 1000m var et godt sted at begynde og vi måtte arbejde godt i pedalerne for at komme op ad men det lykkedes som altid. Vi var glade og nød virkeligt området, vi kiggede i gpsen og fandt en campingplads inden det store bjergpas og besluttede at cykle der til for at overnatte.

Denne campingplads viste sig at være gemt oppe af en stejl bakke men med en dejlig udsigt over dalen, dem der ejer pladsen er Hollændere så vi fik en snak med dem om hvordan de var kommet der til osv. en rigtig hyggelig camping. Læs om dem her Camping Les Sapins.

Dagen va kommet og vi satte afsted mod Ax-les-Thermes hvor vi spiste en tidlig frokost og så var det ellers op af, det var noget af en udfordring og vejen noget mere trafikeret end vi havde regnet med. Vi kæmpede os der op af og kunne se at vi nok var taget lidt for sent afsted men som sagt vi havde aldrig før cyklet op af et bjergpas som denne. Da klokken var 18.00 stod vi på toppen godt trætte og sultne, vi cyklede mod byen Andorra men inden fandt vi et lille motel til en okay pris og valgte at blive der for natten.

Efter en formiddag i Andorra cyklede vi videre, faktisk en lang tur ned af bakke til Spanien. Super fed tur 60km ned ned ned. Så var vi i Spanien for første gange på cykler, igen fandt vi en campingplads med en pool da det var blevet varmt 30 grader, så vi hoppede i poolen.

Her fra var ruten mod vest op og ned gennem dalene, langs flotte floder og gamle landsbyer. Vi valgt at cykle lige på grænsen af bjergene for at undgå at skulle cykle alt for meget nord syd da vi gerne ville mod vest. Vi fandt de dejligste steder at overnatte og mange flotte klostre og gamle ridderborge. Vejret var perfekt til at cykle i, høj sol og bare derudaf. Vi valgte for det meste at overnatte på campingpladser så vi kunne tage et bad og hygge os der.

Langsomt kom kom vi tætter og tætter på havet og samtidig krydsede vi dagligt pilgrimsruten  Santiago de compostela. Meget sjovt at se alle de mennesker vandre afsted gennem landskabet, vi vidste ikke at det var så populært at vandre denne rute. Men vi nød at der var lidt flere boder med is osv undervejs. Vejskiltene begyndte at havde 2 sprog og nogle et vi slet ikke kunne læse Basque et gammelt sprog som stadigvæk er brugt i denne region.

Vi krydsede pyrenæerne igen mod nord op langs med kysten til bordeaux, langs kysten var der mange turister og ikke så meget at se til så vi satte farten lidt op og nød de flade veje. Vi kom til bordeaux et par dage senere og var så glade og glædede os allerede til vores store rejse.

[map style=”width: auto; height:400px; margin:20px 0px 20px 0px; border: 1px solid black;” maptype=”OSM” gpx=”http://www.rejsecyklisten.dk/wp-content/uploads/Pyrenæerne rundt på cykel.gpx” mtoggle=”yes”]

Om Martin Lohmann Møller

Martin Lohmann Møller (født 21. april 1981) er en dansk Eventyrer, fortæller, og inspirator. Dyk ned i Martins verden af globale eventyr, fra de majestætiske højder af Pamir Highway til de stille dybder af Wakhan-korridoren. Hans hjemmeside er et vindue til livet som moderne opdagelsesrejsende, hvor han deler sine erfaringer fra rejser til verdens mest ufremkommelige steder. Med en passion for cykling og kulturel fordybelse, byder Martin dig velkommen til en verden af fortællinger om mod, udforskning, og den menneskelige ånd. Martin Lohmann Møller er medlem af Eventyrernes Klub. Da jeg cyklede gennem Mongoliet i vinteren 2015 fik jeg ideen til RejseCyklisten.dk. Det startede med Facebook gruppen og senere kom dette website til. Læs mere om Martin's rejser på https://www.martin-from.dk/