Interview med Malene og Aske “Endnueteventyr”

Hej med jer vil i ikke fortælle lidt om jer selv?

Vi, Aske (31) og Malene (28), er et eventyrlystent par, der siden vi mødte hinanden for godt 5 år siden har sat alt ind på at finde og skabe eventyr sammen. Vi holder hinanden op på, at de gerne må kræve noget af både som individer og team på både et mentalt og fysisk plan. Vi har tidligere bygget en kassevogn om til rullende hjem og kørt Europa tynd i den, totalrenoveret en gammel autocamper og boet i den på fuld tid i København og senest guidet og bygget en stor bjælkehytte på det vinterklædte bagland i Grønland. Nu har vi kastet os ud i vores hidtil mest omfattende projekt, hvor vi cykler fra Aarhus til Australien på tandemcykel.

 

Fortæl lidt om ideen bag rejsen og hvordan I kom på ideen?

Ideen til den lange cykelrejse startede hos mig (Malene), da jeg for snart 6 år siden læste Nicolai Bangsgaards rejseberetning “Solo” om hans 4 år lange cykelrejse rundt om jorden. At transportere sig selv ved rugbrødskraft tiltalte i den grad os begge, og rejsecykling var én af de ting, vi fra starten af vores forhold var enige om, at vi ville opleve sammen. Siden da har vi kastet os ud i et utal af forskellige eventyr og projekter, og først for fire måneder siden kunne vi sætte alt ind på cykeleventyret.

I cykler på en tandemcykel fortæl om det cykelvalg?

Ideen til tandemcyklen startede egentlig lidt som en spøg, som vi blev ved med at vende tilbage til. Da for alvor tog hul på forberedelserne til cykelrejsen, blev vi hurtigt enige om, at vi gerne ville give os selv et ekstra benspænd, og pludselig gik ideen om en tandemcykel fra spøg til et udfordrende “twist”.

I vores overvejelser om cykelvalg, kom vi i kontakt med britiske JD Tandems, der har specialiseret har i at bygge tandemcykler, og det fik ideen til at spire. En tandemcykel kræver i udtaget grad teamwork og god kommunikation, da man er to om at sætte tempo, balancere og navigere. Følelsen af at være “in it together” forstærkes, når man taktvis kæmper sig op ad stejle stigninger, og det kræver enorm tillid på de stejle nedkørsler, hvor det kun er føreren, der har mulighed for at bremse. I forhold til oppakning sætter tandemcyklen også en naturlig begrænsning, for vi har godt den samme plads til oppakning, som man har på én almindelig cykel. Vi har derfor været nødsaget til at skære helt ind til benet og kun pakke det mest nødvendige. Her, godt 80 dage inde i turen, har vi dog endnu ikke oplevet at mangle noget.

Hvad er jeres rute, hvorfor og hvorlænge?

Vores drøm er at cykle fra Danmark til Australien uden at gøre brug af fly. Anden form for transport – båd, bus og tog – er vi indstillet på at benytte os af – men vigtigst er at sætte fokus på den ‘grønne’ rejse. Lige nu er vi udfordret af de globale geopolitiske tilstande, lukkede landegrænser og visumudfordringer, men vi tænker konstant i muligheder og alternativer, så vi forhåbentlig kan lykkes med projektet. Vores rute startede i Danmark, bevægede sig med gennem Tyskland, Tjekkiet, Østrig, Slovenien, Kroatien, Bosnien-Herzegovina, Albanien, Grækenland, hvorfra vi sejlede til Tyrkiet. Vi er nu ved at cykle tværs gennem Tyrkiet, hvorefter vi forsætter til Geoergien – og her møder vi vores første logiske udfordring. Vi ville gerne krydse landegrænsen fra Georgien til Aserbajdsjan for at sejle over det Kaspiske havn til Kazakhstan. Men netop denne landegrænse kan ikke krydses fra landjorden, så vi arbejder i stedet på at få visum til Iran og Turkmenistan, så vi kan krydse nedom i stedet. Fra Kazakhstan går turen videre gennem Uzbekistan og Kirgisistan mod næste store udfordring. Vi vil gerne krydse grænsen til Kina ved den omtalte Xinjiang provins, men Kina har en lettere besværlig og omfattende visumproces. Det er dog en nød, vi håber på at kunne knække, så vi kan fortsætte mod Sydøstasien, Indonesien med kompasnålen rettet mod Australien. Vi regner med, at den samlede cykelrejse vil komme til at tage os et år, men vi tager forbehold for ruteændringer og stop undervejs.

Fortæl lidt om tiden op til jeres rejse?

Tiden op til vores afrejse var en lidt speciel størrelse, for vi tog næsten direkte afsted efter at have boet og arbejdet i Ilulissat i Grønland i 8 måneder. Vi havde brygget på cykelplaner og klargjort så meget, som lod sig gøre, men vi havde kun to måneder i Danmark før vores planlagte afrejse i midten af april. Det betød også, at vi ikke havde noget permanent sted at bo, da vi vente hjem efter Grønland. De to sidste måneder inden afgang var derfor en smule hektiske men proppet til randen med gensyn/afskeder, klargøring, ruteplanlægning med videre, imens vi overnattede hos vores familie og venner. Godt en uge efter vores hjemkomst fra Grønland rejste vi til Yorkshire i England for at afprøve og bygge vores nye tandemcykel ved JD Tandems. Herefter cyklede vi den hjem igennem Holland og Tyskland med en smule transporthjælp fra tog. Først få dage inden vores store afsked i Aarhus d. 16/4 havde vi cykel, cykeltasker, oppakning og tøj på plads. Det, som manglede, måtte mangle, og alt andet skulle nok løse sig undervejs.

Nu skal i bruge mange timer sammen på cyklen og undervejs, er det noget i forbereder jer på?

Siden vi mødte hinanden har vi boet tæt sammen på meget lidt plads. Vi er vant til at dele vidunderlige oplevelser og gå hinanden lidt på nerverne i det daglige, så den del frygter vi ikke så meget for. Vi kender

hinandens stærke og svage sider godt, vi ved, hvad der tricker, hvornår der opstår ‘hangryness’ og vigtigst, hvordan vi spiller hinanden gode. På de lange cykelstræk lader vi os fordybe af roen i naturen eller en god lydbog eller podcast i ørerne. Vores generelle indstilling er, at vi tager tingene oppefra og ned – så skal det hele nok lykkes.

Hvad glæder i jer allermest til undervejs?

Vi har nydt at bevæge os igennem storslået natur på ruten ned gennem Europa. Det føles enormt priviligeret at kunne stå op til et nyt eventyr hver morgen, når du endnu ikke ved, hvad dagen kommer til at byde på, eller hvor du kommer til at slå lejr om aftenen.

Da vi cyklede ind i Tyrkiet, følte vi begge, at vi tog hul på dy nyt kapitel, fordi at landet var ukendt territorie for os begge. Vi glædede os til at cykle det store land på langs, for vi havde hørt fantastiske fortællinger herfra.

Centralasien har stået højt på vores ønskeliste de sidste mange år, for det er et sagnomspundet område og en del af verden, ingen af os endnu har besøgt. Vi glæder os til at møde mennesker, høre historier, cykle over de store åbne vidder og suge til os af indtryk. Hver morgen, når vi pakker telt og soveposer sammen, glæder vi os til at se, hvad dagen kommer til at byde på – og særligt hvilke mennesker og skæbner, vi kommer til at cykle lige ind i livet på.

Hvad med arbejde og familie, hvad siger de til jeres rejse?

Vi har valgt at tage afsted på vores cykeleventyr efter at have afsluttet en projektansættelse i Grønland. Det betyder, at vi er “frie fugle”, og at vi ikke har arbejdspladser, vi skal have overbevist om orlov eller lignende. Vores familie har vist efterhånden vænnet sig til vores skøre projekter, og de er enormt støttende omkring det. Det er dog altid hårdt at skulle undvære og gå glip i la men vi tror på, at det vi oplever nu, giver tifold igen i den anden ende.

Hvad er eller bliver den største udfordring?

Vi kommer ikke udenom, at vi har givet en ellers udfordrende rejse en ekstra udfordrende dimension ved at cykle på en tandemcykel. Den skal kunne bære mange kilo over lange og ofte hårde stræk, men indtil videre har den gjort det fantastisk godt. Kort før vi ramte Tyrkiet, fik den en opløftning med ny kassette og kæde, så vi håber på at være godt kørende det næste lange stykke tid.

En anden problematik er, som nævnt før, lukkede grænser, men vi er ambitiøse hvad det fly-fri projekt angår, så vi undersøger løbende muligheder og holder os opdaterede på eventuelle smuthuller. Det bliver dog nok den største samlede udfordring, men det har vi været forberedt på fra start.

Hvor kan vi følge jer undervejs og læse om jeres eventyr?

Vi deler løbende historier fra vores cykelrejse på både Instagram og Facebook på @endnueteventyr. På vores hjemmeside www.Endnueteventyr.com skriver vi en mere detaljeret blog om vores oplevelser undervejs.

Om Martin Lohmann Møller

Martin Lohmann Møller (født 21. april 1981) er en dansk Eventyrer, fortæller, og inspirator. Dyk ned i Martins verden af globale eventyr, fra de majestætiske højder af Pamir Highway til de stille dybder af Wakhan-korridoren. Hans hjemmeside er et vindue til livet som moderne opdagelsesrejsende, hvor han deler sine erfaringer fra rejser til verdens mest ufremkommelige steder. Med en passion for cykling og kulturel fordybelse, byder Martin dig velkommen til en verden af fortællinger om mod, udforskning, og den menneskelige ånd. Martin Lohmann Møller er medlem af Eventyrernes Klub. Da jeg cyklede gennem Mongoliet i vinteren 2015 fik jeg ideen til RejseCyklisten.dk. Det startede med Facebook gruppen og senere kom dette website til. Læs mere om Martin's rejser på https://www.martin-from.dk/

Se også

Den bedste turcykel

Den bedste turcykel

Skriv et svar