Hjem / Turcykling / Turcyklen / Valg af den rette cykel til turcykling

Valg af den rette cykel til turcykling

Det rette valg af en cykel til turcykling kan være et meget svært og vigtig valg for nogen, for andre er det bare hvad de har og så er det ellers bare med at komme af sted.

I denne artikel kommer vi lidt ind på begge områder af valget af den rette cykel for dig. Da det er lidt ligesom med sko der ikke passer kan cyklen der ikke passer kan hurtigt blive en belastning for andre oplevelser. Denne artikel er den første i serien af information om turcyklen, teknik og om størelser.

Man skal ikke lade sine drømme falde til jorden fordi man tror man skal købe den dyreste cykel man kan finde. Der er nogle universelle retningslinjer man kan følge lidt for at komme frem til den rette type cykel og så kan man derfra tilpasse denne cykel til formålet. Ved valg af cyklen skal man ikke tror at det dyreste er det bedste eller den billigste der er den dårligste men derimod skal man undersøge hvad man har brug for og træffe sine valg der ud fra.

Turcykler

Der er et hav af muligheder men lad os tage de mest brugte turcykler for at give en oversigt af cyklerne og formålet med disse cykler. Glem ikke at din egen cykel måske med lidt tilpasninger er den rette cykel. Hvis ikke kan denne artikel hjælpe dig med at finde den cykle der passer til din rejse og rejsemåde.

Traditionelle Turcykel:

Foto af: RejseCyklist

Landevejs Turcyklen: er den der er grundlæggeren til turcykling som vi kender det i dag. Den er gerne en landevejscykel med bugtet styr. Bagagebærer for og bag. Her får man en god og stabil cykel til landevejsbrug, denne cykel kan du cykle verden rundt på så længe du cykle på gode veje. Dette betyder ikke at du ikke kan cykle på grusveje men mere at denne cykel er lidt mindre god på disse typer veje. Læs mere om landevejs turcyklen her.

Foto af: www.twistingspokes.com

Ekspeditions Turcyklen: der kan alt gennem mudder veje og lange dage på landevejen. Det er en cykel der har taget det god fra den traditionelle turcykel og de brede fælge, kraftige stel fra mountainbiken. Med denne cykel kan du næsten cykle hvor som helst når som helst, med dette valg er du godt på vej mod de eventyrlige og vilde steder i verden. Læs mere om Ekspeditions turcyklen her.

Minimalisten Bikepacking:

Foto af: www.bikepacking.com

Cyclocross cyklen: når der skal fart på og dag afstanden skal op på 150km og mere, så er det denne cykel der skal til. Der er ingen bagagebære, bagagen skal være minimal og bæres på stellet. Dette er det setup der bruge til konkurrencer eller verdensrekorder. Med dette setup kan du  komme langt men du er begrænset af din bagage men din radius er længere og derved kan du nå til næste by før andre. Læs mere om CycloCross BikePacking her.

Foto af: http://www.yetirides.com/

Mountainbike og Fatbike: skal det være vildt og øde men igen med minimalistisk bagage er valget af en Fatbike eller mountainbike det rette valg. Vil du ud gennem de små stier og næsten aldrig cykle på asfalteret veje. Du kan kombinere med en bagagebære og derved få plads til lidt mere men stadigvæk være lettere end de traditionelle turcykler. Dette er nok den kategori der komme til se flere cyklister i fremtiden. Læs mere om Mountainbik og Fatbike BikePacking her.

Minoritets turcykler disse cykler er på dette tidspunkt sikkert på vej jorden rundt men de er mindre gængse så det må blive til en artikel om minoritets turcykler.Tandem med bagagebære, Liggecyklen, Foldecyklen, Trike cyklen, Den ethjulet cykel

Hvordan kommer du frem til den rette cykel til turcykling?

Hvis man har planer for den helt store verdens om rejse eller flere måneder gennem bjergrigt terræn er der bestemt noget der taler for at vælge en cykel der er bygget til formålet. Den kan holde til belastningerne med bagage og de hårde omgivelser. En cykel der er bygget til formålet skulle gerne give mindre problemer undervejs da stel, hjul, bagagebære er kraftigere. Men når det er sagt er det bare en cykel så hvis vil afsted så er det bare at komme ud at cykle og prøve det af.

1. Længden af rejsen

Det er ikke længden af rejsen der gør valget helt anderledes men mere det at hvis man er undervejs i en længere periode er det måske lidt vigtigere at cyklen kan holde til dette. Samtidig kan man kigge på det på en anden måde og det er hvor meget man vil investere i første omgang eller undervejs da alt går helt sikkert i stykker men med en cykel der bygget til formålet skulle man gerne kunne cykle 20000km til 30000km før der kommer nogle reparationer. Er man afsted i 3 uger i europa på en dejlig tur er det også surt hvis man skal bruge en dag eller to på at reparere sin cykel. Så på en længere tur har man gerne tid men kan ikke finde de rette reservedele og på en kortere tur er det super synd at spilde tid på noget man kunne have undgået med et eftersyn eller nyere cykel.

2. Områder og terræn

Går man med en ide om at skulle afsted på cyklen og eller har lagt en plan. Brug lidt tid på at kigge hvilke lande og hvilket terræn der kommer på din rute. Det er ikke det at den ene cykel ikke kan det andet men man kan se lidt på styrkerne af cyklen og så finde en god mellem vej til den cykel der passer bedst.

  • Traditionelle Turcykel = 80% landevej og 20% blandet veje
  • Ekspeditions Turcykel = 50% Landevej og 50% blandet veje over bjerge
  • Cyclocross Bikepacking = 70% landevej og 30% grusveje, hastighed som 1. prioritet
  • Mountainbike Bikepacking = 80% Grusveje/stier og 20% landeveje
  • Fatbike Bikepacking = 90% Off road, øde landskaber og vildt terræn 

3. Rejsemåde

Hvad har rejsemåde med valg af cyklen, det har måske mere noget med at gøre hvad det er man har sat sig af mål for sin rejse. Er det natur, kultur og masser af camping, er det så hurtigt som muligt København til Rom eller noget derimellem. Så det er godt lige at tænke over hvordan du har tænkt sig at rejse og hvad man vil opnå med sin rejse da det også har indflydelse på hvilken cykel du skal vælge. Der er ingen grænser for hvad man kan finde på af gode ideer til sin cykel men husk på at det stadigvæk bare er en cykel og den skal bruges som en cykel, så kom afsted få en oplevelse i aldrig glemmer.

4. Budget

Skal man købe den sidste nye  turcykel eller kigge efter noget brugt på den blå avis? Det har meget med ens budget at gøre og at bruge 20000kr på en cykel er bare mange penge men det kan måske godt betale sig. Skal du afsted på en lang rejse eller vil du bare afsted på ferie er de rart med noget der bare holder og der er den nye cykel et sikkert valg. Så kan du spare lidt ekstra sammen så gør det og køb den nye cykel eller nye dele og byg den selv. Er man på et stramt budget så kig efter en god brugt cykel og køb nye dele så er det nok lige så godt som den nye cykel men man skal være fiks på fingerene.

Det var lidt og valg af den rette turcykel, der kommer flere artikler med mere teknisk information om gearing og størrelse på stellet af cyklen. Så hold øje her på siden.

Jeg har besøgt mere end 70 lande og mere end halvdelen på cykel, der er blevet til mere end 45000km på jernhesten. Da jeg cykleded gennem Mongoliet i vinteren 2015 fik jeg ideen til RejseCyklisten.dk. Det startede med Facebook gruppen og senere kom dette website til.

Skriv et svar